Gå til hovedindhold

Arkitektur

På Frederiksberg er arkitekturen højt prioriteret, og rundt omkring i kommunen kan man finde en lang række forskellige bygningsmæssige stilarter helt tilbage fra 1600-tallet og frem til i dag.

Indhold

    Fra tiden før 1900 kan blandt andet nævnes Frederiksberg Slot på Roskildevej, der blev opført omkring år 1700 og senere ombygget i italiensk barokstil. Frederiksberg Kirke fra 1734 med sin særegne ottekantede form er opført i hollandsk stil, og Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskoles (i dag Det Biovidenskabelige Institut) oprindelige bygning fra 1858 er tegnet af M.G. Bindesbøll. 

    Der er mange eksempler på funktionalismen fra slutningen af 1920'erne og adskillige årtier frem. Det gælder for eksempel dobbelthusene på Emanuel Olsens Vej tegnet af Hans Dahlerup Bertelsen, Novos (nu: Novozymes) bygning på Nordre Fasanvej fra 1934 tegnet af Arne Jacobsen, og Radiohuset på Rosenørns Allé fra 1945 tegnet af Vilhelm Lauritzen, der huser Det kgl. Danske Musikkonservatorium og Musikmuseet. 

    Det nutidige byggeri kan ikke mindst ses i det centrale område omkring Frederiksberg Metrostation. I 1996 blev indkøbscentret Frederiksberg Centret indviet, som blev tegnet af KHR Arkitekter. På Solbjerg Plads blev en afdeling af Copenhagen Business School indviet i 2000, tegnet af Vilh. Lauritzens Tegnestue, og i 2006 blev yderligere en nybygning, Kilen, taget i brug mellem Solbjerg Plads og Nordre Fasanvej - tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitektfirma. Frederiksberg Gymnasium og en tilbygning til Hovedbiblioteket er begge tegnet af Henning Larsens Tegnestue og indviet i 2004. Byen rummer også spændende pladser og landskabsarkitektur generelt, som ofte er etableret sammen med det nyere byggeri.

    Af andre spændende, arkitektoniske værker på Frederiksberg, kan man for eksempel fremhæve Dalgas Have-området, hvor Henning Larsen i slutningen af 1980'erne tegnede en afdeling af Copenhagen Business School og det omkringliggende boligbyggeri. 

    Læs mere i Frederiksberg Kommunes arkitekturpolitik