Farvestrålende CBS

Blå skjorter, nypressede jakkesæt og en forstærket interesse for økonomi, tal og regneark. Fordommene om de mere end 20.000 mennesker, der har deres daglige gang på Copenhagen Business School, er mange, men virkeligheden inde i den store, gråsorte glasbygning på Solbjerg Plads er langt mere farverig, end de fleste går og tror.

af Louise Bang Olesen

Blå skjorter, nypressede jakkesæt og en forstærket interesse for økonomi, tal og regneark. Fordommene om de mere end 20.000 mennesker, der har deres daglige gang på Copenhagen Business School, er mange, men virkeligheden inde i den store, gråsorte glasbygning på Solbjerg Plads er langt mere farverig, end de fleste går og tror.

Viden om alt fra mode til økonomi
Den 34.000 m2 store hovedbygning for Copenhagen Business School, i daglig tale kaldet CBS, knejser stolt over den grønne plads i hjertet af Frederiksberg. og Den er ikke til at overse, når man ankommer til Frederiksberg st. med metroen eller træder ud af Frederiksberg Centret. Den imponerende bygning er bygget af Vilhelm Lauritzen A/S, og har siden 2000 lagt gulv til mere de end 100.000 studerende, der siden denganghen har valgt at tage en af de populære erhvervsuddannelser her på Frederiksberg.

Et hurtigt blik på et par af de tusindvis af presseklip, der citerer CBS’ undervisere og studerende som eksperter, viser mangfoldigheden blandt den forskning, der foregår bag de store åbne glaspartier. Naturligvis er de klassiske erhvervsfag som økonomi, ledelse og strategisk markedsføring stærkt repræsenteret, men man skal ikke lede længe, før det bliver tydeligt, at farvenuancerne er stærke på CBS. Derfor kan man blandt artikler om aktiemarkeder og trusler mod den økonomiske stabilitet finde ekspertudsagn om både modeverdenen, sportsverdenen, og hvordan populærkulturelle succeser som bestselleren "Fifty Shades of Grey" påvirker vores forbrugsvaner.

Det grønne hjerte banker på CBS
Men hvis der er en farve, som skinner særligt tydeligt på CBS i disse år, så er det farven grøn. Grøn som i bæredygtighed. "Det er især tydeligt blandt de nye studerende," fortæller Kathrine Johansen, der studerer M.Sc. i E-Business og er projektleder hos CBS Goes Green. "På den måde kan Mman kan virkelig mærke, at det med klima og miljø er noget, den generationer vokset op med. Og de er opmærksomme på, at de miljø- og klimamæssige udfordringer også bliver en del af deres fremtidige karriere."

Kathrine Johansen forklarer, at CBS Goes Green er den operationelle del af CBS’ overordnede klimastrategi. "Vi er dem, der skal walk the walk. Derfor arbejder vi benhårdt videre med at vise de studerende, at det med bæredygtighed også er en bæredygtig karriere."

CBS Goes Green prøver bl.a. at få deres budskab ud ved at rekruttere en lang række grønne ambassadører både blandt de studerende og underviserne. De skal fungere som bæredygtige rollemodeller og bliver alle udstyret med en genanvendelig glasvandflaske, som er designet af det prisvindende firma Retap, og interesseren har ifølge Kathrine Johansen været overvældende: "Bæredygtighed er et fantastisk bredt område. Der er også plads til dem, der kun kigger på bundlinjen. Der er jo økonomi i bæredygtighed, og sådan som verden ser ud lige nu, er der bestemt ikke plads til spild."